wtorek, 18 sierpnia 2015

Kierunek: lingwistyka stosowana. Warto?

Mówią, że języki obce są podstawą na dzisiejszym rynku pracy. Czy lingwistyka to dobry wybór? Dla kogo te studia? Informacje z pierwszej ręki - w październiku rozpoczynam drugi rok.


źródło: http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/keep-calm-and-trust-me-i-m-a-linguist/


Może rozpocznę mój wywód od tego, że mało kto faktycznie wie na czym polega lingwistyka. Nie, nie są to dwie filologie. Jest to nic innego jak językoznawstwo stosowane. Uczysz się dwóch języków obcych, ale skupiasz się także na języku jako takim, uczysz o jego powstawaniu, oddziaływaniu i nauczaniu go. Jeśli myślisz, że to po prostu intensywny kurs dwóch języków obcych to niestety jesteś w błędzie. Wiele osób z takim podejściem rezygnuje z tych studiów bardzo szybko. Na praktycznej nauce języka często bardziej trzeba skupić się w domu, a nastawić się na przedmioty jak np. analiza dyskursu czy psycholingwistyka.

Mimo swojej stricte naukowej otoczki lingwistyka oferuje także rozwój umiejętności praktycznych. Jestem na specjalizacji nauczycielsko-tłumaczeniowej, w teorii daje to cztery zawody - nauczyciel dwóch języków i tłumacz dwóch. Najczęściej jest jednak tak, że wybiera się swoją "niszę" i zajmuje się głównie jednym językiem.

Właśnie - nisza... Praca po tym kierunku podobno jest, ale nie można poprzestać na fakcie, że zna się dwa języki. Nie jest to powalająca na kolana umiejętność w dzisiejszych czasach. Wiele osób, które studiują kierunki zupełnie niezwiązane z językami mogą pochwalić się ich świetną znajomością. Zatem aby np. tłumaczyć przyda nam się konkretna wiedza z danej dziedziny. Nie trzeba koniecznie dobierać drugiego kierunku, ale sporo osób, w tym ja, tak właśnie robi. Prawo to dla mnie gwarancja konkretnej wiedzy, a czy dam radę z dwoma kierunkami od października? To się zobaczy. Plan lingwistyki nie jest w tej kwestii przyjazny. średnio ok. 34-35h tygodniowo, obowiązkowe wykłady (serio, sprawdzana jest obecność). Nie jest łatwo znaleźć czas na pracę czy drugi kierunek, szczególnie w trakcie licencjatu. Jednak jak się chce to podobno można, więc jak nie spróbuję to będę żałować.

Z pewnością można po tym kierunku uczyć i można tłumaczyć (choć rynek tłumaczeniowy jest już dość przesycony, niestety. Są także jednak inne możliwości, jako że znajomość dwóch języków otwiera wiele drzwi. Trzeba jednak trochę samozaparcia i otwartości na inne dziedziny. Jeżeli kochasz język jako taki, interesuje Cię to jak powstaje, jak działa, to studia dla Ciebie. Warto jednak mieć na siebie konkretny plan, gdyż lingwistyka stwarza wiele możliwości, ale trzeba nieustannie się rozwijać. Jeśli masz jakieś pytania związane z tym kierunkiem, pisz.

9 komentarzy:

  1. Świetny wpis na niezwykle palący temat. Edukacja językowa pozbawiona praktycznych aspektów w realiach rynkowych może okazać się tragicznym wyborem dla wielu młodych ludzi. Polecam zapoznanie się z ofertą Lingwistycznej Szkoły Wyższej w Warszawie lingwistyka gdzie 80% absolwentów znajduje pracę w przeciągu 3 miesięcy od ukończenia studiów. Te dane są poparte badaniami dalszych poczynań absolwentów. Gorąco zachęcam do sprawdzenia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli ktoś ma predyspozycje do nauki języków obcych to warto wybrać się na takie studia. W wielu miejscach można potem znaleźć dobrą pracę. Nawet ostatnio przeglądałem ogłoszenie https://lincoln.edu.pl/warszawa/praca/ , w którym znana szkoła językowa szuka lektorów w Warszawie. Warunki całkiem całkiem, tylko kwestia czy wymagania spełniacie. Może to być praca na cały etat nawet.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. A co powiecie na wzornictwo??? Widzę tutaj taki kierunek https://www.ssw-sopot.pl/wzornictwo/ zawsze marzyłam o studiach nad morzem. A wzornictwo o tyle ciekawe mi się wydaje, że daje potem mnóstwo możliwości zatrudnienia. Jestem kreatywną osobą i chyba bym się odnalazła na takim kierunku.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej, a czy na papierze pisze specjalizacja, nauczycielska, translatoryjna? Czy np. po nauczycielskiej mogę szukać pracy jako tłumacz i mnie bez problemu przyjmą?

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. O jakich studiach myślicie? Moim zdaniem to najlepsza opcja, aby mieć odpowiednie wykształcenie. Długo zastanawiałem się nad tym, jaki będzie dla mnie idealny kierunek i znalazłem go na tej stronie Mam nadzieję, że wszystko się uda.

    OdpowiedzUsuń